RSS Feed

Pagini despre Sufletul Romanesc

vezi toate articolele de
25 Nov 2010 la 12:56 156 comentarii 2933 vizualizari.

Fiindca am scris aici nostalgic despre Viata la tara, iar un comentator Anti Nationalist a argumentat ca romanul va fi vesnic in cautarea propriei identitati, in care a investit vreme de 700 de ani o imagine patriarhala ce acum se naruie, pe care nu a reusit sa o infrumuseze prin arta cum au facut italienii, francezii si rusii punand-o in context universal, imi doresc sa va aduc la cunostinta doua Pagini despre Sufletul Romanesc. Cartea cu acelasi nume si un articol semnat George Friedman. Sunt singurele doua materiale, din tot ce am citit pana acum, care in opinia mea reusesc sa prinda esenta a ceea ce suntem. Apoi putem discuta mai avizati despre identitatea noastra, pentru a o putea exprima adecvat.

«Pagini despre sufletul romanesc» cuprinde sapte capitole structurate sub forma de sapte probleme de dezbatere: Ce e etern si ce e istoric in cultura romana, Suflet agrar si suflet pastoral, «Bisericutele noastre», Pentru o alta istorie a gandirii romanesti, Cum gandeste poporul roman, Sufletul romanesc si muzica si Ardealul in spiritualitatea romaneasca. Miza acestei carti se concentreaza in jurul poporului roman si afinitatii sale catre o traire de tip stationar ce ii confera «etenitate» in sensul unui conservatorism si a unei traditii bine inradacinate. Intrebarea pe care Noica o ridica este «de ce nu avem o gandire filosofica autentica ?»

«Invataturile lui Naeagoe Basarab catre fiul sau Theodosie», este amintita de doua ori, in capitolele « Ce e etern si ce e istoric in cultura romana » si « Pentru o alta istorie a gandirii romanesti », parand a fi nucleul acestui studiu. In cel dintai capitol aceasta este vazuta ca fiind primul punct marcant pentru gandirea romaneasca ce detinea la acel moment, in secolul 16, o constiinta orientata catre absolut, o constiinta spirituala.

“Ca, mai intai de toate este tacerea, iar tacerea face oprire, oprirea face umilinta si plangere, iar plangerea face frica, si frica face smerenie, smerenia face socoteala de cele ce vor sa fie, iar acea socoteala face dragoste, iar dragostea face sufletele sa vorbeasca cu ingerii. Atuncea va pricepe omul ca nu este departe de Dumnezeu”

In acest citat, spune Noica, «e ceva iremediabil liric ca la inceputurile oricarei reflexii filozofice» si «indica o anumita tehnica de viata spirituala».

Trecand apoi prin cateva proverbe ce evidentiaza trasaturile mentalitatii noastre neschimbate inca de la inceputuri, cum ar fi «Ceasul umbla, loveste si vremea sta, vremuieste», «Vremea vremuieste si omul imbatraneste», autorul ne dezvaluie substanta lor ce consta intr-o atitudine calma, cugetata, resemnata in fata devenirii. Iar acesta, observa el, este un cuvant pentru care norong>primul punct marcant pentru gandirea romaneasca ce detinea la acel moment, in secolul 16, o constiinta orientata catre absolut, o constiinta spirituala.

O alta problema care se pune este daca avem un suflet agrar sau unul pastoral. Noica spune ca-l avem pe cel din urma, fiindca departarea de lume, izolarea in mijlocul naturii ne-au adus intelepciunea si stabilitatea. Intelepciunea care a dat roade in cultura noastra populara si stabilitatea care a pastrat traditiile. Asa cum afirma si Densusianu, «dorul», acest sublim cuvant intraductibil, definitoriu poporului nostru, « nu poate fi inteles decat nascandu-se in lumea pastorilor, unde singuratatea si despartirea sunt experientele cele mari ».

Analizand apoi alte proverbe si cantece ale peisajului nostru rustic, Noica ajunge sa patrunda «sufletul romanesc» in cele mai profunde adancimi. Acesta ni se dezvaluie sincer si cald, primitor ca cel al Ardealului insusi, pe care il elogiaza in final, contemplativ dar si dinamic ca expresie a «cutreierarii», inclinat deopotriva spre frica si iubirea de Dumnezeu, creat si creator de arta.

In capitolul «Bisericutele noastre», titlu de altfel ironic, Noica are in vedere nepasarea si nepriceperea noastra in fata Marilor Biserici ale Stramosilor nostri, in special ale Moldovei, care se degradeaza incet pentru ca noi nu mai intelegem ca acolo e “duh al istoriei” si “sete de putere”. Noi, cei de astazi, «privim, si nu crestem, nu intraznim. Iar sfintii ne mor pe pareti si in suflete, pentru ca nu indraznim

Consider ca acestea sunt niste acuzatii extrem de intemeiate ce spune despre noi ca suntem un popor pasiv, invatat sa se impace cu orice ar fi rau, resemnandu-se. Singura noastra emotie in fata lor ramanane «tandretea», sentiment orientat spre trecut, la fel ca si nostalgia ce inca o data releva firea noastra «eternizata», sentimente ce nu pot duce la nici o schimbare. Astfel, ajungem la concluzia ca noi nu am fost si nu suntem inca orientati cu totul spre devenire, curiozitate stiintifica, implinire morala, asa cum ar trebui sa fim. Sentimente ca mandria, demnitatea, onoarea unor popoare razboinice ca cele germanice, ar fi putut inalta o constiinta filosofica.

Asadar va fi totusi posibila o filosofie cu adevarat romaneasca? Intr-o viziune taraneasca nu se poate ajunge decat la intelepciune, afirma Noica, dar pe registrul unei creatii culte, da, se va putea ajunge. Marturie ne sta chiar marele autor. Ramane doar sa cititi si veti intelege ca aceasta carte reprezinta mai mult decat o prezentare a vietii romanesti, dar un veritabil tratat de filosofie a valorilor, a valorilor noastre.

Articolul scris de George Friedman il gasiti pe Stratfor.com. Cred ca ar trebui citit de toti romanii, cu precadere de politicieni si jurnalisti. Marele analist politic a calatorit in Europa de Est si a analizat cateva tari. S-a oprit si la noi.

Cateva puncte de vedere care mi s-au parut excelente:

“In school, many of us learned the poem Invictus. It concludes with the line, “I am the master of my fate, I am the captain of my soul.” This is a line that a Victorian gentleman might bequeath to an American businessman. It is not a line that resonates in Romania. Nothing in their history tells Romanians that they rule their fate or dominate their soul. Everything in their history is a lesson in how fate masters them or how their very soul is a captive of history. As a nation, Romanians have modest hopes and expectations tempered by their past.”
“And this is the geopolitical tragedy of Romania. Romania is one nation divided by its geography. None of the three parts is easy to defend. Transylvania came under Hungarian rule in the 11th century, and Hungary came under Ottoman and Austro-Hungarian rule. Wallachia came under Ottoman rule, and Moldavia came under Ottoman and Russian rule. About the only time before the late 19th century that Romania was united was when it was completely conquered. And the only time it was completely conquered was when some empire wanted to secure the Carpathians to defend itself.”
“In thinking of Romania, the phrase “institutionalized prisoner” comes to mind. In the United States it is said that if someone stays in prison long enough, he becomes “institutionalized,” someone who can no longer imagine functioning outside a world where someone else always tells him what to do. For Romania, national sovereignty has always been experienced as the process of accommodating itself to more powerful nations and empires. So after 1991, Romania searched for the “someone else” to which it could subordinate itself. More to the point, Romania imbued these entities with extraordinary redemptive powers. Once in NATO and the European Union, all would be well.”
Urmăreşte-ne pe Facebook şi pe Twitter
 



156 comments
  • 1

    O sa mai revin…. Dar intii, as vreau zic ceva.

    De ce nu este cultura romaneasca si istoria sa la fel de iubita, ascultata, citita, reveresitata si respectata ca Rusia, Italia, Spania,Polonia ,Ungaria, Jugoslavia(sarbii si croatii), Suedia? Si sa nu dati vina pe tiganii sau nu stiu ce. Fiindca, daca ne uitam in istoria. Romania este singura tara din Europa care nu a facut rau nimaniu. Dar…?

    alt Anti nationalist
    2010-11-25 16:24:23 | Raporteaza
  • 2

    Sufletul romanesc s-a structurat ca o fiinta de granita intre occident si orient. Nu poate deveni nici unilateral occidental, nici multilateral oriental. Spatiul de granita i-a format si spiritualitatea, simtirea romaneasca. Multe populatii din Europa si-au schimbat locul cu usurinta, fara prea multe schimbari in fiinta lor, insa la noi, tocmai apartenenta la acest spatiu-punte face si din noi o fiinta-punte. Ca o cumpana in timp si spatiu, spiritul romanesc, ramane autentic numai in aceasta regula a cumpenei –echilibrul si orice restructurare aduce dupa sine dezechilibrul si pierderea duhului de-acasa. Eliade spunea ca spiritul acestui popor, terorizat permanent de evenimentele istorice s-a solidarizat cu alte realitati vii, de care istoria nu se putea atinge, cu cosmosul si riturile cosmice. Acestea insa nu intr-o orgie pagana, ci ca intr-un spatiu mai degraba liturgic si sfant. Cosmosul si cele din el sunt in tot folclorul nostru scaldate intr-o comuniune personalista, ca oameni care se iubesc si se doresc. Gandirea spirituala a occidentului nu este preocupata de natura deloc, ci este preocupata exclusiv de om. E un soi de autism al unui spirit exclusivist antropologic, care nu are habar de frumusetea sarbatoreasca a naturii, un drum infundat, caci pana la individualismul apusului, pana la omul inchis in el insusi nu e decat un pas consecvent. Popoarele din europa sunt fostii migratori, populatii care s-au mutat din loc in loc, fenomen care cel putin in parte explica obsesia imperialista sau colonialista a unora dintre ele. Poate asta explica si ca unele dintre ele canta marsuri in natura sau imita natura schematic, in ritmuri sincopate, nu in armonia ei duioasa. Poate de acolo si stilul exclusiv economic de a se raporta la natura, cu un interes strict utilitar, fara sfiala. Acea sfiala care am simtit-o la strabunicul meu, atunci cand, copil fiind, m-a dus sa intalnesc batranul satului, un stejar pe care nici 12 barbati cu mainile intinse nu il puteau cuprinde. Plimbandu-ma prin universul apusean ma ia o senzatie de cimitir ordonat paralel, pe cand, in universul romanesc am starea de prin padurile de la Piatra Craiului. Nimic aranjat, dar totul asa cum trebuie. Asa imi spunea si bunica mea ca trebuie plantate florile, mai aiurea, ca stiu ele pe un’ sa se duca, ca altfel te obosesc aliniate ca crucile la cimitir. Mai mult poate decat locurile in care vietuim, cuvintele si impletiturile lor vorbesc mult despre universul spiritual romanesc. Poate incepand de la acel „intru” sesizat de Noica ca fiind unic ca sens in limbile europene. Sau de la acel Dumnezeu, vocativul de la Domine Deus, un strigat si o rugaciune in acelasi timp, iarasi unic printre toate limbile cu exceptia ebraicei (cu Elohim Adonai). Toate acele expresii ale noastre de „om asezat”, „om cu asezare sufleteasca” , de „scaun la cap” (scaun ca loc de judecata, cetate de scaun), sau fantasticul „vino-ti in fire”, expresie care traduce frumos conceptia lui Heidegger despre acel anwesen, acea ajungere in prezent impreuna cu fiinta, cum i-a placut lui Liiceanu sa traduca. Spiritul romanesc mai are o caracteristica, nu isi ia nici tragediile si nici marile victorii in serios, are aceasta constiinta de vremelnici locatari, nu proprietari ai pamantului pe care calcam si in care ne este imbracat sufletul. De la Stan Patitul pana la Danila Prepeleac romanul joaca farse cu dracul, Mos Dumitru Cocisul face tot iadul de rasul curcilor. Romanul e un personaj de basm, un fantast, cu un picior pe pamant si unul pe taramul celalat. Poate si povestile noastre spun multe despre sufletul romanesc. Noi nu avem cavaleri porniti sa cucereasca in misiuni maraton, avem Feti-Frumosi, de foarte multe ori nu copii de domni, care se razboiesc cu nalucirile si zmeii altor taramuri. Cu Dumnezeu si Sfantul Petru umbland prin lume si petrecand cu oamenii. E prea mult de zis despre sufletul romanesc, e mai usor de trait. Nu in ultimul rand, poporul roman este singurul din istorie care apare direct crestin, nascut, nu facut.

  • 3

    atat am de spus despre sufletul de roman: stati intr-o statie mai aglomerata de tramvai vreo juma’ de ora, si acolo o sa vedeti adevarata fata a romanului.ne imbatam cu apa rece, ca suntem, ca dregem…am putea fi dar ne-e prea sila/lene sa facem efortul… in loc sa avem puterea de a privi in noi insine ca sa ne imbunatatim, sa tindem la mai mult, stam ca niste caini batuti care in loc sa se elibereze de toate relele, se musca intre ei.ne prefacem ca suntem mai buni decat vecinu’, il judecam, il barfim, ne bucuram de necazurile lui, dar cand stim ca la 2 vecina isi snopeste copilu’ in bataie, nu facem nimic.ne dam vedete cand vine de la stirile de la ora 5 sa ne intrebe ce si cum cu vecina care si-a omorat copilu’. cred cu tarie ca exista mii de romani talentati, cinstiti, poetici, imaginativi, descurcareti, intelectuali, crestini adevarati…insa exista milioane de romani care arunca gunoiul de la balcon in strada, care se duc la biserica dar traiesc din spagi, care fura si mint si sunt mandri de asta…ce suflet au oamenii astia?ce copiii cresc oamenii astia?sufletul romanesc a murit in fabricile si uzinele lui ceausescu

  • 4

    Catalin//

    Ooof Catalin. Daca Europa era la fel. Eram o tara de nota 10.

    Dar nu este asa. Nu este vorba ca suntem nascuti crestini, ci ne-am straduit, cu auto-fortare de a aplica crestinismul ca un fond plasticism. Iar crestinsmul s-a transformat intr-o identitatea inutila. Taranul roman mereu s-a bucurat cu putin, de aia nu am intrat in concurs cu italienii, francezii, germanii, rusii si restul europei. Se pare ca sunteti bucurosi ca romanul inca nu a simtit gustul renasterea renaissance:ul si iluminismul? Pentru noi, iluminismul este o stiinta conectiune cu ortodoxie. Deci vrem sa fredonam stiinta cu niste note sfantacioasa care nu exista in viata noastra reala? Nu zic, sa devenim ateii, ca este criminal sa tai radacinea sufletului cu soiul din sub tine. Drept, insa cum a zis si Tolstoy:

    “Cei care au o minte libera si aersita sunt cei care sunt dispusi să foloseasca mintea lor, fara a aduce atingere şi fara să se teamă de a înţelege lucruri care în conflict cu obiceiurile lor, privilegiile, sau convingeri. Această stare de spirit nu este comun, dar este esenţial pentru gândire dreapta …”

    Romanul mereu a straduit sa gaseasca rapsunse universale prin D-zeu si crestinimsul.Asadar romanul a intrat intr-o stare de zona comfortabila si-a gasit intra-devar toate raspunsele prin ceva neexistent in firea noastra realitati. De aia a zis Noica ca sinea noastra este pasiva.

    alt Anti nationalist
    2010-11-25 20:57:21 | Raporteaza
  • 5

    Cătălin,

    Între fraze, idei sau paragrafe, introduce două spaţii libere [două enter-uri] pentru că altfel nu ţi le separă.

    Comentariul tău se citeşte foarte greu !

  • 6

    Anti nationalist. Pai cam cand zici tu ca puteam sa intram noi in competitia asta cu italienii, cu francezii etc. Reforma agrara nu s-a facut pana la Ferdinand si in sine nu a fost reforma ci doar promisiunea regelui de a da 5 ha de pamant fiecarui voluntar in razboi. Ala a fost. Practic, singura posibilitate onesta a romanilor de a concura pe piata libera europeana a fost de vreo 15 ani. Dupa asta a fost razboi si comunism, cu CAP-uri si fabrici de produse numai bune pentru lumea a 3-a. Cand naiba sa facem si cu ce sa facem concurenta? Acum e momentul nostru sa ne miscam. Nu sa stam ca vitele si sa-l injuram pe Dumnezeu de Biserici. Acum e momentul sa ne luam banii de la Europa asta care sta cu banii intinsi in timp ce noi nu ii luam. Sa ne facem cu ei o agricultura curata, biologica, sa ne asociem pe sate intregi ca intr-o mare companie. Sa ne branduim si sa vindem din Austria pana in Olanda ca nu costa mai mult de 1000 de Euro un tir plin pana in Germania si avem dreptul sa vindem si noi pe pietele lor asa cum si ei isi vand maslinele si lalelele pe pietele noastre. Sa faci industrie fara ingineri, fizicieni, chimisti capabili nu se poate. Si cat timp se intra la facultati cu dosarul si deoarece banii de la stat le vin universitatilor pe an si nu pe ciclu de studenti, profesorul n-are interes sa nu te treaca si nici posibilitatea sa scoata specialisti. Putem avea o agricultura supercompetitiva 100% biologica pe pietele europei centrale si de nord in mai putin de 5 ani. Industrie nu vom avea in mai putin de 10. Dar pentru asta trebuie sa nu ne mai certam intre noi, sa nu mai credem in clase sociale, ca ele nu exista decat in mintea celor care vor sa dezbine. Sa se intipareasca in mintea fiecarui roman ca e un om liber, ca e un antreprenor al propriei vieti. Sa ridice iar sapa in numele Dumnezeului in care am crezut de cand ne stim si sa munceasca cu har, sa se asocieze om cu om, vecin cu vecin si atunci vom fi tari si competitivi. Daca tu crezi ca nu asta e solutia si ca e mai lucrativ sa stai sa-l injuri pe Dumnezeu de mama, atunci “amice, esti idiot!”.

  • 7

    Cosa Nostra, asa patesc cand scriu dintr-o bucata, scriu fara sa ma uit la ecran. Acum e prea tarziu, oricum.

  • 8

    Taranul roman nu s-a multumit cu putin, el a fost sofisticat. Dar nu orice taran, ci acela care a pretuit munca invatata de la parinti, in familiile cu radacina puternic romaneasca. Chiar in casa celui mai sarac taran roman exista o intreaga filosofie de viata, intr-un bordei din Oltenia, intr-o hodaie de lemn din Ardeal. Datorita nenumaratelor razboaie si cotropiri, saracia a alterat viata la tara din Moldova, dar nu si creierul locuitorilor din acest areal. Cercetati zonele montane, acolo exista dovezi vii ale unei vieti sofisticate. Natura l-a invatat pe roman, iar munca i-a facut viata mai sanatoasa, i-a adus in casa covoara tasute, haine romanesti, paretare, merindetze, straie, zestre de romani. Norocul sufletuli nostru este ca aceasta Romanie inca mai traieste. Nepasarea generatiei noastre fata de transmiterea orala a multor secrete dar si fata de patrimoniul arhitectual rural, atat cat mai exista, va face sa dispara mult din trecutul nostru. Va recomand o vizita la Satic, Rucar de Arges sa descoperit ramasitele zilei, ramasitele culturii lemnului. Va invit la Gura Raului, in Marginimea Sibiului, sa intelegeti ca trebuie sa vina o zi, in care toti care vibram la fel, sa ne IMBRACAM ROMANESTE.

  • 9

    @Nelu: Mult timp asa am crezut si eu ca sufletul romanesc a murit in fabricile si uzinele lui Ceausescu. Dar nu este asa. Dupa 1989, am cautat cu ardoare sa gasesc in sfarsit acel suflet romanesc pe care il stiam din carti si de care eram asa de mandru. Spun din carti, deoarece din experientele personale rezulta altceva. Cautam acel popor plin de intelepciune, de barbatie si curaj, cu o spiritualitate inalta, autentica, bun si primitor, iubitor de neam si tara, capabil de lucruri extraordinare. Acum nu il mai caut. Am inteles ca nu il voi gasi niciodata, pentru ca niciodata nu a fost asa. Dupa 1989, credeam ca ceea ce vad in jurul meu este rezultatul a 45 de ani de comunism. Credeam ca vom avea puterea sa renastem si sa redevenim ce am fost candva. Adevarul este ca am devenit ceea ce am fost dintotdeauna. Un popor resemnat in fata istoriei, cu o atitudine supusa, ascultatoare si smerita, fara pretentii, rabdatori cand suntem umiliti. Un popor de oameni simpli care nu doresc sa-si depaseasca conditia. Asa am fost si asa vom fi. Mai corect: “Asa am fost si asa vom muri”.

  • 10

    Revin cu cateva completari.

    In general, de cate ori s-a vorbit despre raportul spiritualitate-cultura romaneasca in raport cu cea occidentala s-a exprimat regretul ca poporul roman nu a parcurs impreuna cu occidentul drumul cultural al aceluia si am asistat la o goana gafaita si de multe ori penibila de a ajunge din urma Apusul.

    La noi nu a aparut ideea unei reliefari a specificului nostru de fiinte-punte intre apus si rasarit, asa cum la rusi a fost curentul slavofil. Si vrem atat de mult sa prindem spiritual din urma un curent din care facem parte numai din cauza latinitatii noastre, insa uitam ca asta e numai una din caracteristicile noastre. Uitandu-se asta am nesocotit pericolul de a ne pierde specificul ambivalent, ca vom fi condamnati la o imitatie exterioara unei culturi care nu emana din esenta sufletului romanesc, ambivalent perin structura si geografia lui si vom sta permanent in postura societatii stigmatizate de Caragiale.

    Mai am de zis si ca glorioasa cultura a apusului si-a luat impulsul din Renastere, ca este o cultura exclusiv a paturii intelectuale, de care popoarele nu se impartasesc. Cata vreme in occident Racine, Montaigne, Goethe, Dante sau Derrida sunt perfect straini de universul spiritual al taranului francez sau german, la noi Creanga sau Eminescu sunt gustati de tot poporul. Si cine a citit in paralel Critica ratiunii pure cu Povestea prostiei omenesti, observa cum antagonismele sclivisite ale lui Kant pot fi asezate in vorbe mai simple si cum marea culme a culturii, in fapt, se poate manca si cu mamaliga.

    Dar eu sunt un alt mamaligar, care s-a uitat la coloanele din catedrala San Pietro cu mai putin interes decat la stalpii de spirala suitoare de la poarta olteneasca a stabunicilor. (e bine asa Cosa Nostra?)

  • 11

    Romanii pursange, sunt si cei care rezista la fundul oii, nu cei care vorbesc de moartea sufletului romanesc. Cei care au turme de oi se trag din romani adevarati. Un cioban mi-a spus in urma cu o sapatamana ca “daca ai oi esti cel mai urat in sat”. Alt oier mi-a spus ca nu mai are ciobani la oi, ca-i vin golani pentru o zi ca sa-i fure doar cojocu’. Alt oier mi-a spus multe despre plante si despre ursi. Alt oier mi-a spus ca nu si-a vandut telemeaua. Alti bunici de oieri m-au gazduit intr-un loc de vis. Muntii nostri aur poarta, atata timp cat turmele de oi vor paste. Lenea si invidia ar putea duce la starpirea sufletului romanesc.

    alt Oaia si sufletul romanesc
    2010-11-25 22:24:28 | Raporteaza
  • 12

    Cătălin,

    Da frate, aşa da !

  • 13

    @Mihai

    Poporul roman, incepe cu tine. Ai fost tu cumva “plin de intelepciune, de barbatie si curaj, cu o spiritualitate inalta, autentica, bun si primitor, iubitor de neam si tara, capabil de lucruri extraordinare”, asa cum ti-ar fi placut sa ii gasesti pe cei din jur? Caz ca nu, incepe de maine ca altfel, asa ai trait si asa vei muri, vorba ta. Mortii ei de aerobica. Si necazul asta e: cat timp gandim atat de bolnav despre noi insine si despre romanul de langa noi, suntem cacaciosi, niste avortoni ai celor care au ridicat tara asta pana acum.

  • 14

    Ca sa avem un viitor frumos, aplicat, intr-o societate sanatoasa. Ne trebuie o imaginatia morala, bine dezvoltat. Iar romanul nu are.

    alt Anti nationalist
    2010-11-25 22:49:22 | Raporteaza
  • 15

    Taci mă-n pula mea !

  • 16

    @Catalin: De ce sa ne prefacem ca lucrurile stau altfel? Ar fi o naivitate! Daca pe tine te multumeste “cocina” in care traiesti (caci asa a ajuns tara asta) este alegerea ta. Consider ca aceasta bataie cu pumnu-n piept, ca suntem tari si buni, fara argumente, ne-a adus in stadiul acesta. Tu nu “vomiti” cand vezi cata prostie este in jurul tau? Dar dupa cum pui problema s-ar putea sa nu o sesizezi! Ar trebui sa vrem mai mult, sa gandim realist si sa avem pretentii mai mari de la noi. Iar referitor la unde a ajuns tara asta acum si la nepasarea in care zac multi dintre semenii nostri, multi inaintasi de-ai nostri, se rasucesc in mormant.

  • 17

    @Anti nationalist: Fugi deochete, Ca vantu, Si sa chiei, Ca pamantu, Ca pulberea de pe cale, Si ca roua de pe mare. Ptiu! Ptiu! Ptiuu!

  • 18

    Frate anti nationalist, reusesti niste acorduri intre cuvinte de care ma inspaimant. Si am senzatia ca semnele de punctuatie le folosesti random. Nu e aici editura academiei , dar nici cercul de limba romana de la liceul nr 2 din Papua. Cand mai vrei sa postezi vreo strigatura – reciteste. Dupe ce-ai recitit mergi la postul cu nr 15 si zi-l cu voce tare.

  • 19

    @Mihai Eu am vazut pe propria piele ca atunci cand te uiti in ochii romanului si-i vorbesti pe limba lui, se ridica, cand te vede ca nu esti lepra, tot romanul simte romaneste. Asteapta si-ai sa vezi, romanii se vor ridica si se vor scutura ca dintr-un vis urat de mizeriile care ii sed in carca. Si Romania intradevar se cere descalecata a doua oara, si va fi. Omuletule, pentru credinta in faptul ca neamul meu se va ridica, ma las impuscat la zid oricand, ca atata suflet mai am. Nu sunt singurul care simte asa, sunt multi si nu au nevoie decat de o poveste de succes si de o scanteie care sa aprinda focul.

  • 20

    Asa cum ziceti voi baieti.

    Daca in Romania, exista aceasta imaginatie progresiva, dezvoltat, filosofica, si mai presus decat tot. O imaginatie divina sa sfanta. Oare de ce nu afost niciodata aplicat in socitatile noastre? De ce ne-am lasat sinea noastra sa fie degradade de o imaginatie cinism, asa cum este cea facista, si apoi de o imaginatie pragmatica fara nicio flexibilitate si progresiva asa cum afost cea comunista, De ce? Nu credeti, ca este totusi, O cautare dupa identitate complet? Daca taranul roman, cunostea deja identitatea sa, cea adevarata romaneasca. Atunci. De ce ne mai referim in continuare la citate spuse de Caragiale? Ne dam seama cand romanul si-a gasit cu intra-devar indentitatea sa cand imaginatia lui Caragiale nu mai este aplicat in societatea noastra.

    Ne axam pe poezii lui Eminescu, Max Blecher, Arghezi, E.Cioran,P Tutea, G.Cosbuc, N.Stanascu etc. Toti mari scriitori al romaniei. Si zicem ca ei fac parte din identitatea noastra, culturala, morala si spirituala. Dar nu v-ati gandit vreodata ca si ei probabil erau in cautare dupa o identitate? Mai ales Eminescu? Ca toti au avut aceasi boala de o identitate necomplet?

    Daca cu toti abordam identitatile lor, atunci exista un risc ca romanul o sa intra cu intra-devar intr-o infinit de regress, in cautare dupa o identitate pe care nu poate sa fie gasita, ci doar construit din propria noastra imaginatie.

    Omul devina exentialist cand nu mai este integralist in totul absolut care este infasurat in univers, cu alte cuvinte. Cand nu mai esti conectat cu realitate.

    alt Anti nationalist
    2010-11-25 23:34:55 | Raporteaza
  • 21

    @Catalin: As vrea sa apuc acele vremuri! Din pacate nu cred ca mai sunt multi care sa-ti impartaseasca sentimentele. Dar nu de scanteie cred ca au romanii nevoie ci de unul, cum spui tu, sa le vorbeasca pe limba lor (la acest capitol am fost deficitari in istorie).

  • 22

    @Anti nationalist

    Frate, esti ilizibil (adica de necitit). scrie naibii in engleza daca o vorbesti mai bine. nu se intelege nimic in limba romana daca nu acorzi cuvintele intre ele, pe deasupra mai pui puncte, virgule si alte alea pe unde te-apuca. zau, nu mi-o lua in nume de rau, scrie si tu intr-o limba pe care-o cunosti, ca in romaneste nu pricepe nimeni nimic.

  • 23

    Cosa Nostra ma intelege mai bine.

    alt Anti nationalist
    2010-11-26 00:41:08 | Raporteaza
  • 24

    Ce vroiam sa zic era urmatorul. Daca totusi, exista o renastere romaneasca in cultura rurala. Atunci de ce nu este instalat in sub-constienta noastra?

    alt Anti nationalist
    2010-11-26 00:45:13 | Raporteaza
  • 25

    nu e instalat in subconstientul tau. nici in al atltor boangheni.

  • 26

    Tipic romanesc. Bravo. Direct, si absolut genial.

    Ai perfect dreptate. Sufletul unui biet taran nu este instalat in subconstienta mea. Ca altfel nu eram aici, in viata informatica plina de legume uscate fara gustul realitati.

    Probabil ca ca prin sufletul meu filtram apa de la stana si sculptam ultima lacrima atasat in ochii unui ingeras de statuieta. Probabil, in spatele unui geam de – plina de picaturi pierdute pictam ultima secunda de vedere iar in pictura mea devinea o memoria de viata. Probabil, ca compuneam acum o compunere muzicala care fredoneaza notele ecografia sufletului unui taran. Probabil, ca inchideam gura, cu capul aplecat, si mana intinsa, cerseam, dar nu dupa bani, ci ca un scriitor, cerseam o dupa leant de cuvinte. Probabil, probabil si probabil….

    Sunt constient insa, ca subconstienta rurala nu exista nici in tine, sau vreo alt membru la Pandora. Asa ca lasa.

    Si cauta dupa o identitate……

    alt Anti nationalist
    2010-11-26 02:48:02 | Raporteaza
  • 27

    Intelege asta Catalinusle..

    Hai gata cu joaca..

    Spiritul unui taran este captivat sub o camasa de forta ascunsa intr-o camera claustofobica si pitit de restul universului.

    Ma intelegi? Nu? Atunci, cu alte cuvinte. Nimeni Nu mai o DA TREI SCULE pe cultura taranalui in Europa si restul lumi.

    Si romancele de la Pandora unde dreacu sunt? Iarasi la Arabii si turci? Vai de capul meu, si vocea, aria lui Mozart. Regina Noptii este o CAPODOPERA!

    alt Anti nationalist
    2010-11-26 03:42:32 | Raporteaza
  • 28

    Bă, vă ia mama dracu !

    La temele despre naţionalism, tradiţie, credinţă eu sunt Căpitanul.

    Aşa că aveţi grijă să vorbiţi civilizat şi frumos unii cu alţii, daţi-vă-n pula mea !

    Anti naţionalistu, e un jidan tânăr şi ca toţi jidanii urăşte orice altă naţiune.

    Dar trebuie să recunoaşteţi că are discurs. Chiar dacă o ţine una şi bună.

    Şi de asemenea trebuie să recunoaşteţi că, chiar dacă gândeşte în ebraică, traducerile în română sunt din ce în ce mai mişto.

    Uite chestia asta

    Nimeni Nu mai o DĂ TREI SCULE pe cultura ţăranalui in Europa şi restul lumi.

    E terminatoare. Şi acum mă dor fălcile de râs ! Şi tot încerc să-mi explic, de ce a scris Nu cu N mare !

    Mă rog, chestia la el e că nu se prea fute cu gagici. Dar nu trebuie să-l judecăm pentru asta. Odată şi odată tot o să-şi găsească şi el vreo fraieră.

    Nu printre românce că astea sunt şmechere, vreo disperată unguroaică sau suedeză.

  • 29

    tinere, esti prajit rau…si lipsit de sens. cum crezi tu ca cineva care nici macar limba romana nu o stie, are totusi habar de ce-o fi cu sufletul romanesc. pentru unul ca tine sentimentul romanesc al fiintei e totuna cu sentimentul urugoaian. am senzatia ca am conversat cu un desen animat. bosmeg(ca asta pricepi)

  • 30

    CosaNostra nu cred ca-i evreu, cred ca-i boanghen, numai aia fac genul asta de dezacorduri.

  • 31

    Nu neg autencitatea sufletul romanesc. Doar ca, cu mana pe inimia. Sufletul unui roman, fie taran, sau manelist. Este inutil in lumea aceasta absoluta.

    Nu puteti sa imi ziceti ca sufletul vostru este la fel de frumoasa ca sufletul unui rus, sau polonez. Nu aveti voi literatura lor, muzica lor, sau cultora lor in sine. Sufletul vostru nu este universal, si asta zis si C.Noica. Nu ati voi absolut nimica pentru Europa. Enescu nu e Tchaikovsky, iar S.Nicolaescu nu e Eiesenstein.

    Nu inteleg cu ce va mandriti? Puteti sa va mandriti cu panarame de femei, asta da. Sunteti tari si smekeri. Dar restul,pe plan universal, nu a aveti neica nimica. Nici un scriitor care sa fie citit de milioane, ca stieg Larsson sau Tolstoy, nu aveti domnu nimica.

    Suflet de tot rahatul.

    alt Anti nationalist
    2010-11-26 11:52:42 | Raporteaza
  • 32

    bai hardau de laturi, de Mircea Eliade ai auzit, de Cioran, de Parhon, de Paulescu (ala care a facut insulina), de Coanda, de Brancusi… suflet de tot rahatul e cel care nu are decat rahat de dat pentru cei din jurul lui. @Cosa Nostra, in legatura cu jidanii, vezi ca nici Hristos nu s-a nascut la Falticeni.

  • 33

    @Catalin:

    Mai Catalin, daca mai vrei sa comentezi pe aici, trebuie sa stii cateva lucruri:

    Antinationalul este de fapt, Gherman Adrian si cand isi ia acest pseudonuim e ca un patefon stricat cu o singura placa, vorba Norei, deci a intra intr-un dialog cu el e ca si cum ai vorbi la Zidul Plangerii.

    Cosa Nostra cand se refera la jidani nu are in vedere poporul evreu ci pe acei guşteri fara nationalitate si fara constiinta care cum bine zicea cineva pe-aici, se-nchina la Mammon.

  • 34

    Sincer, cine auzit de Cioran in occident? Cioran nu e Kierkegaard, Schopenahuer, J.P Satre sau Nietzche. Si Enescu, cu toti europeni zic ca Enescu nu este bagat in seama. Nu auzi melodii lui in reclame, ca Brahms, Bach, Mozart. Macar Rapsodia lui Liszt e in Tom si Jerry. Ok, de Brancusi. Omul normal din Europa habar n-are de Brancusi, si nici de Ion Irimescu . Europeanul, da trei scule pe tot ce seamna cultura romaneasca. Asta este o realitate. De Dadaismul lui Triztan Tzara au auzit foarte putin oameni, dar de Dada lui Marcel Duchamp au auzit o planeta. Nu zic ca europeanul nu ignorant. Fiindca este, dar pararea mea – ca europeanul nu ratat nimic important in viata necunoscund cultura si sufletul romaneasca.

    Aveti femei bune de….Iar este pe placul Europeanu, si arabii ;) . Cu asta va trebuie sa fiti mandrii, cu femeile voastre.

    alt Anti Nationalist
    2010-11-26 12:27:14 | Raporteaza
  • 35

    @Radu Popescu: nu cred ca AN e Gherman Adrian.

    Si nu cred nici ca jidanii ar fi in acceptiunea lui Cosa Nostra numai cei la care va referiti dvs. A explicat el pe undeva ce si cum, dar n-am timp sa caut acum. Numai dvs. va faceti ca nu vedeti!

  • 36

    @Radu Popescu nu pot sa cred ca antinationalist e Gherman Adrian. nu l-am vazut pe Gherman cu atatea dezacorduri si atat de agramat. Si nu e asa, Zidul Plangerii macar tace. Mie imi da senzatia ca stau de vorba cu un desen animat. Si are si un bad vibe in el, ceva stricat si gaunos. Mai prost eu ca mi-am pierdut vremea.

  • 37

    @Catalin: nu cred ca AN e ungur. Problema la el nu consta doar in dezacorduri. Toata fraza are o structura complet anapoda. Chiar ca parca foloseste Google Translate.

  • 38

    @Catalin: ei, nu fiti asa de aspru cu dvs. Au mai cazut si altii in capcana asta :)

  • 39

    @Nora

    youtube.com/wat../

    asta, de exemplu e Hasdeu pe langa el. Insa, ca si el, zic si eu. Puteti uita.

  • 40

    Gherman nu e în stare de un discurs elevat [chiar dacă pe o singură temă] ca cel al jidanului.

    Iar eu continui să cred că e jidan. Lui Ovidiu îi zice Ovid. Asta şi succesiunea elementelor în fraze demonstrează clar că e jidan.

  • 41

    Foarte interesante gandurile unui american mutat in Romania kingofromania.w../

    Si cateva ganduri despre oribilele filme romanesti din ultimul timp… bamboonation.bl../

  • 42

    Cosa Nostra: nu e atat de complicat. Ovid ii zic si englezii. Si la faza cu topica m-ai pierdut. Ce, te pricepi si la ebraica de poti recunoaste constructiile ei in alte limbi?

  • 43

    @Cosa Nostra

    care parte era elevata, eu nu am remarcat. Ce e clar e ca nu e roman.

    Atunci cand apreciezi o limba din afara ei, ii vezi marginile, cand o apreciezi dinauntrul ei, ii vezi nemarginile. E absurd ca probleme despre sufletul romanesc sa le trateze un paraguaian, asa cum nici un roman nu poate face viceversa. Orice ar fi, e incarcat cu un bad vibe de foarte proasta calitate. Am vazut multi romanofobi mai coerenti. Asta e un hardau de laturi.

  • 44

    @Cosa Nostra

    nu vad unde ti se pare elevat. ce e clar e ca nu e roman, dar e foarte romanofob. imi pare ca un neroman nu are cum sa spuna ceva despre sufletul romanesc, e ca si cum bata ar face dizertatii despre tarzan. parerea mea e ca e un tartan care tine in loc de cap, un hardau de laturi. prost e ala care-l mai baga inseama. singurul raspuns ramane cel de la nr 15.

  • 45

    @Gia: cum adica oribilele filme romanesti?

    Sunt atat de oribile incat sunt critici straini care spun ca nu-si mai pot imagina un festival de film fara romani. Ah, si ma asteptam sa dai un link catre o publicatie de doamne ajuta. Cand colo ne expui parerea unui tip care la filme preferate zice “The 40 year old virgin” si “Bad Santa”??? Pai cu asa repere vii? Si care e atat de imbecil, scuzati cuvantul, incat crede ca menirea filmelor e sa promoveze turismul???

    Numeste filmele alea. Spune de ce sunt oribile. Recunosc, m-ai cam aprins la asta.

  • 46

    Cosa Nostra//

    HAHAHAHAHA OVIDIU? NU ARE NIMIC IN COMUN CU ROMANIA. Zi, a scris ceva pe limba Dacica? Nici o scula. Si plus, nici nu era in jur cu Dacii, ci schitieni. Nu are absolut nimic in comun cu cultura voastra.

    alt Anti Nationalist
    2010-11-26 13:23:47 | Raporteaza
  • 47

    ce uoameni… dom’le. ce paranoici. ma intreb si eu ca tot omu. Nora… e si ea batranica?

  • 48

    va pricepetz a reaq de bine la portretizarile psihologice.

  • 49

    Nora, acolo e un link catre o parere, din punctul meu foarte intemeiata. Nu se refera la calitatea filmelor – desi al doilea Politist, Adjectiv mi se pare si mie foarte prost – ci la cum prezinta Romania. Ca pe un loc unde sigur nu vrei sa te afli. Iar la asta ma refeream si eu cand am zis “oribile”… adica urate… adica Romania din ele e urata… :(

  • 50

    Nora//

    Iti plac barbatii nationalisti??

    alt Anti Nationalist
    2010-11-26 13:34:36 | Raporteaza
  • 51

    @Cosa Nostra

    zi-i boului de mai sus ca da, Ovidiu a scris poezii in limba geta. gaseste in epistole ce si cum, chiar se mandreste ca a invatat daca foarte usor si a reusit sa faca si versuri in ea. zi-i si ca, tot in epistole si in metamorfoze, Ovidiu descrie portul, traiul si obiceiurile dacilor, ceea ce nu se poate daca nu-i vezi. si mai trimite-l odata la postarea cu nr 15.

  • 52

    89.123.118.104 e ip ul meu. o juma de ora am sa lipsesc pentru ca trebuie sa-mi instalez un neon… si iau curentul. datzi si voi un ping sa vedeti cum dispare… iar AN o sa comenteze.. daca mai sta prin zona. in stanga calculatorului start-> run-> si scrieti: ping 89.123.118.104 -t :) fara zambet

  • 53

    @Gia: omul ala mananca mere cu furca. Si cu grebla. Si imi pare rau sa-ti spun, dar e ingrijorator sa confunzi un film de arta cu unul de prezentare, de promovare, de cum vrei sa-ti spun.

    Nu e treaba lui “4, 3, 2″ sau a lui “Politist, adjectiv” sa arate frumusetile patriei. Jesus! Iar cine se duce la filme ca sa-si formeze pareri despre o tara, e… vai de capul lui.

    Haideti sa adunam toti regizorii la un loc si sa le zicem sa filmeze numai pasuni verzi, oameni rumeni in obraji si masini luxoase ca sa dea Romania bine pe ecran!

    Cat despre valoarea lui “Politist, adjectiv”, daca ai da si niste argumente, ar fi splendid.

  • 54

    @Antinationalist: lasa-ma in pace. Ma plictisesti.

  • 55

    @Gherman: si tu ma plictisesti.

  • 56

    Sigur ca scopul filmelor nu e sa prezinte Romania intr-un anume fel, insa involuntar o fac. Iar ultimele filme romanesti fiind promovate international isi aduc aportul la imaginea noastra, vrand-nevrand. E acolo o Romanie gri, inchisa, saraca, urata… daca vezi 10 filme in genul asta vei crede ca asa e aici… Hollywood-ul a adus Americii cel mai mare aport de imagine – prin el s-a facut cea mai penetranta propaganda. Cred ca regizorii ar putea sa se gandeasca si la asta cand fac filme. Suferinta, absurdul si ce mai vor ei sa prezinte poate suporta si alt cadru – nu cu pasuni verzi, dar poate cu pustiu, mai simbolic. Nu cu strazi si birouri mizerabile, comuniste…

    Recunosc ca nu am vazut POlitist, Adjectiv pana la capat. Am iesit din sala la un moment dat cand n-am mai suportat sa vad cadrele acelea statice, nimicul care se intampla, strazile si birourile alea… Avem nevoie de si mai multa adormire sau de renastere? :(

  • 57

    @Nora: #53 #54 QED

    Antisemitii sunt fie oameni gregari, fie naivi. Cosa Nostra nu pare nici una , nici alta.

    Nu pot sa cred ca un om care are judecati atat de limpezi in multe probleme, poate fi atat de naiv in aceasta. Dar, cine stie?

    Răul este transnational, la fel ca si binele.

    A pune tot răul din lumea asta in seama unei natii, mi se pare o copilarie.

  • 58

    Catalin//

    Am citit, si am studiat pe Ovid in aproape 10 ani. Si, sincer nu am vazut ABSOLUT nimic in comun cu cultura geta/Dacic. Ci, a precizat mereu ca ii durea sufletul ca in era in exil. Romanii au inventat, ca Ovid a scris cele mai frumoase poezii pe limba Dacica. Dar? Pe undeva a venit a batut vantul.

    alt Anti Nationalist
    2010-11-26 14:04:50 | Raporteaza
  • 59

    @Gia: Regizorii nu trebuie sa se gandeasca la nimic. Decat la opera lor. Si cu asta basta! Iar daca viziunea lor se asorteaza cu strazile si birourile cenusii, tant pis, cum ar zice francezul.

    Sau ne intoarcem la vremuri de trista amintire? Cand artistilor li se spunea ce si cum au voie sa spuna, in ce mod, cu ce culori, ce cuvinte sa foloseasca, ce lumini si ce pensule etc?! Tu vrei sa-i pui pe artisti sa faca propaganda?! O suna exagerat, dar te joci cu concepte periculoase.

    Mi se pare o incredibila aroganta sa spui: “Alo, domnu’ regizor, hai nu fiti naspa. Bagati acolo si ceva sclipici, si un cer turcoaz, ca sa nu pice filmul greu la stomacel! Nu fiti egoist, domn regizor! Mai puneti si niste mobila colorata de la Ikea, nu numai din aia cacanie comunista! Ca ne facem, domne, pe ras in afara! Ce zice strainii?! Ca noi n-avem de niciunele! Hai, domn regizor, fiti dragut!”.

    Sa mai zic ca asta inseamna un provincialism statut intr-ale artei?

    Iar cadrele alea statice au un sens. Pe care trebuie sa-l dezgropi. Iti recomand: agenda.liternet../

    Gorzo explica mai bine decat as putea s-o fac eu.

    Sa ne intelegem: problema nu e ca nu ti-a placut Politist. Asta pot accepta.

    PS: dezacordul e intentionat.

  • 60

    plus asta:

    agenda.liternet../

    Nora, :)

  • 61

    Bai antispasticule. in acei zece ani in care ai studiat pe Ovidius se pare ca ai ratat lucrarea “Epsitulae ex Ponto” sau Ponticele. Acolo gasesti ce ti-am zis. Sa mori tu ca ai studiat Ovidiu zece ani si n-ai citit nimic din operele din exil.

  • 62

    @ Andreea: da, nu stiu cum am putut uita de articolul lui ALS. Chiar, ai mai citit ceva, s-a intors din Argentina? Se intoarce la cronica de film? Ca mie tare rau imi lipsesc articolele lui.

    @Gia: Am vazut si celalalt link: cu articolasul lui Dan nu stiu cum. Georgiana, nu vreau sa fiu rea, dar pe aici unii dintre noi citesc review-uri serioase. Te rog frumos sa nu ne mai insulti si sa ne trimiti catre asemenea mazgalitori. Ala nu e un review. Review e ce ti-am dat noi mai sus. Aia e o opinie. Tot omul are dreptul la ea, de acord. Dar nu tot omul e calificat in a face review-uri. Mai intai trebuie sa stii ce e ala cinema. O chestie asa, de bun simt. Si dupa aia etc etc.

  • 63

    @Nora :) )) Bun/ Amuzant spus punctul tau de vedere, sunt de acord cu el. Arta nu ar trebui conditionata. Totusi sunt de acord si cu mine… ca vrand-nevrand filmele astea au contribuit la imaginea pe care o avem… Ok, nu putem schimba asta, insa putem observa.

    Sincer, eu as vrea sa vad si filme mai optimiste romanesti noi. Care sa lase ceva bun in tine, o idee, o viziune. Sa pleci cu ceva de acolo, sa fie adanci… Tot ce cred ca lasa filmele astea amintite (Moartea dl Lazarescu, 432, Politist, etc) e o senzatie de “Multa rautate/ prostie pe lumea asta…”, o senzatie de deprimare… si inca neanalizata. Macar daca ar fi analizata in profunzime, ca sa o intelegem, sa o digeram… dar asa… mi se par doar apasatoare.

    Of :)

  • 64

    uite si link-ul bai fantasticule

    thelatinlibrary../

    ti-l dau in latina, ca pentru unul care 10 ani a studiat ovidiu.

  • 65

    He, he hai ca mi-ati copt-o!

    Sa zicem Gia,

    Americanii au facut filme despre tot ce e: mare, tare, stralucitor, greu de ucis, terminator…

    Pana si publicul lor s-a saturat de chestiile astea.

    Si aici venim noi, exoticii, cu griuri, noroaie, fraieri looseri, mizerie etc. Adica antiteza.

    In gusturile consumatorilor exista niste cicluri sinusoidale si producatorii trebuie sa intre in timing pentru ca altfel raman pe dinafara.

    La Hollywood chestia asta a fost permanenta, ex dupa epoca marilor vedete gen Clark Gable sau Marleene Dietrich au aparut genul de antierou gen Paul Newma sau James Dean.

    Americanii cunosc f bine chestia asta si cel mai bun ex este Coca Cola si Pepsi Cola, doua mari companii care in ciuda concurentei de pe piata, la varf se unesc.

    Asa ca s-ar putea ca pentru noi romanii , aflati in cu totul alt timing sa nu insemne mare lucru aceste filme, pentru altii sa insemne tocmai aceea rupere de ritm necesara.

  • 66

    @Gia: si daca o iau pe drumul tau, tot cu rest imi da.

    Cum adica filmele au contribuit la imaginea asta naspa? Pai ce, filmele “minte”? A disparut cumva Vasluiul de pe harta si nu stiu eu? Al dracu Porumboiu, a pus blocuri de-alea naspa numai ca sa ne faca noua in ciuda!

    Sa inteleg ca tu vrei sa mintim occidentalul? Sa facem filme cu fotomodele, sa-l momim aici cu poze trucate, sa-l aburim ca-i dam caviar si cand colo sa-i trantim mici expirati? :) :) :)

    M-ati innebunit cu imaginea asta a Romaniei. Care e schepsisul? De parca imaginea n-ar avea legatura cu realitatea. De parca n-ar fi fix ASA.

  • 67

    @Nora – ti-am dat review-ul lui Dan, bine, opinia, ca nu era recenzie ca la carte, fiindca e si opinia mea :) Din recenzia pe care mi-ai dat-o am retinut:

    “Umorul acesta însoţeşte un efort serios de a-l educa pe spectator în acceptarea faptelor (sau a non-faptelor) înseşi în locul prescurtărilor cu care lucrează limbajul cinematografic convenţional.”

    Inteleg acum, totusi nu mi se pare relevant, de ce avem nevoie de educatia asta? Dupa cum spunea Umberto Eco, ca sa nu spui ca citez numai anonimi, “Go into a movie theater. If, to go from A to B, the characters take longer than you would like, then the film you are seeing is pornographic.” :D

    E interesant articolul, il poti citi aici: non-compos-ment../ O sa gasesti acolo referinte catre alte cateva filme artistice in care nu se intampla nimic. Enjoy! :)

  • 68

    Si inca ceva.

    Ar fi de-a dreptul penibil sa copiem modele din afara. Sa facem filme cu Al Capone cand pe-aici s-au vazut numai italieni gainari. Filme cu Yakuzza cand la noi abia exista Dragonul Rosu!

    De fapt, stati asa. Uf, ce lapsus acum. S-a facut un fel de thriller romanesc. Ceva mai penibil n-am vazut. Imi amintesc eu si va zic.

    Sa mai pomenesc si de Efect 30? Copia noastra total esuata dupa Sex and the City?

  • 69

    @Nora:

    Mai, dar tu stai bine cu timpul de te uiti la toate filmele astea :)

    Hai sa te ajut, thrillerele lui Sergiu Nicolaescu?

  • 70

    @Radu – “Asa ca s-ar putea ca pentru noi romanii , aflati in cu totul alt timing sa nu insemne mare lucru aceste filme, pentru altii sa insemne tocmai aceea rupere de ritm necesara.” – Excelent! :) Da, cred ca asta e secretul, de asta au avut succes :)

  • 71

    @Gia: cred ca domnul Eco n-a vazut un film porno in viata lui. Eu una nu tin minte sa fie “timpi morti” in filmele porno. Oricum, ma tem ca ti-au scapat niste chestii. Ai preferat sa citezi paragraful cu pornul. Ca uite ce mai zice:

    “Antonioni’s L’avventura is made up solely of wasted time: people come and go, talk, get lost and are found, without anything happening. This wasted time may or may not be enjoyable, but it is exactly what the film is about.”

    @Radu Popescu: Thrillerul cu pricina l-am vazut. Si chiar cu acest scop: sa vad un thriller romanesc. Iar din Efect bucati de 2-3 minute. Era destul. Pe Sergiu l-am cam ratat in mare, ma tem.

  • 72

    @Georgiana Codrescu: #69

    Da mai, dar asta nu inseamna ca filmul nu are valoare…

  • 73

    @Nora: “cred ca domnul Eco n-a vazut un film porno in viata lui.”

    Da-mi voie sa ma indoiesc :)

  • 74

    Mai fetelor,

    voi vorbiti de dinamica aici!

    Asta nu e un criteriu de calitate. Cel mult, de marketing!

    Pai americanii astia, domle, au ajuns la o asemenea performanta, mai ales in desene animate , ca au inghesuit vreo 3 poante pe secunda de nici nu mai ai timp sa razi. Ce folos, ca 99% sunt rasuflate!

    Nora, ma terorizezi, de cate ori scriu “sunt” ma gandesc a toi. :)

  • 75

    dragă gia,

    văd că oamenii de pe aici o tot dau cotită. nu ştiu de ce, doar constat. spre deosebire de ceilalţi, eu voi brutal de sincer: eşti proastă! să nu crezi că am ceva cu tine, dar ăsta-i adevăru’, în ce te priveşte…

  • 76

    Filmele romanesti este truismul vostru interioara. Nu sunt cosmetcizate ca cele din America, de aia sunt grii. Diferenta este in imaginatia unui popor, filozofia simpla de a simti ca omul traieste cu o subconstienta ridicata si de bucuria vieti.

    Filmele romanesti reprezinta realitatea, culmea este – ca si filmele din SUA reprezinta spiritul lor de American. Americanul este tanar, si fericit ca traieste. Cand romanul? Ha, ma uit la fetele voastre, si vad – nu tristete – ci indiferenta de a trai, de a exista pe planeta asta. De a intrega in spiritul divin, si de a face parte din universul asta. Aurora Liiceanu a precizat ca romanul este exentialist, si nu vede clar lungimea vieti. Adevarul este ca romanul nu este integralist, dar nici exentialist – romanul pur si simplu nu exista pe suprafata asta a subconstientei.

    Si asta a pictat N.Tonitza. Daca prin ochii lui “fata cu basma” de Grigorescu a incercat intr-o revendicare naivitate sa oglindeasca subconstientia neamului romanesc, ca spiritul divin si neamului romansc devina una si aceasi fiinta. Atunci, Tonitza si-a gasit portita goala in filozofia lui Grigrorescu si-a reformat-o in natura moartei. Iar in “Portret de copil” Tonitza a scos ochii cu sange in spate si aratat adevarat fata al romanului. “Romanul s-a nascut mort”, zicea odata E.Cioran

    Daca Goya a ucis D-zeu prin arta lui, si Alexandre Cabanel a scris ultima notita de sinucidere de la omul catre D-zeu. Atunci, prin arta lui Tonitza, D-zeu va parasit. Nu exista in ochii lui.

    Asadar, prin ochii lui taiate, Tonitza a scos romanul din rost si a lasat divinitatea voastra de identintate se dizolva in absolutul aceasta.

    Iar asa arata Tonitza fata voastra de ideferenta, ideferenta de a trai, ideferent de fericire, dar si de tragedie, ideferenta de saracie si de bogatie -ideferenta de arta in sine. Romanul, pur si simplu nu mai vrea sa traiasca, mai ales in tara asta.

    Ooof, ce poate un potret sa faca din om. Saracul Dorian Gray, daca Basil era un caracter roman. Atunci nu a existat nevoie ca Dorian Gray sa ucide pe creatarul lui, isi facea asta singur.

    alt Anti Nationalist
    2010-11-27 00:35:51 | Raporteaza
  • 77

    Baa AN. Scrii mult si ff prost. Te crezi cumva filozof? Du-te dreacu de aici.

  • 78

    Moamaa, cred v-am pus din nou pe fix? Vai de capul vostru!

    alt Anti Nationalist
    2010-11-27 13:51:28 | Raporteaza
  • 79

    Cosa unde esti? Te-ai pitit in spatele avatarul tau?

    alt Anti Nationalist
    2010-11-27 18:34:14 | Raporteaza
  • 80

    Anti,

    Nu m-am pitit bă, dar am văzut că aveai nişte lupte cu ăştia şi am zis să nu vă întrerup !

  • 81

    A, şi e sâmbătă seară, hai să nu mai scriem nici eu nici tu, ca să creadă ăştia că avem şi noi o viaţă, că ne distrăm şi noi ca toată lumea !

  • 82

    Iti multumesc pentru acest articol, Georgiana. De-ai sti de cate ori ne cuprinde pe noi, romanii plecati din tara, aceasta stare pastoral-meditativa atunci cand simtim ca purtam in rucsac niste bolovani istorici? Si culmea, am plecat tocmai pentru a ne elibera de ei, pentru a urma curiozitatea stiintifica, in cazul meu. La mai multe!

  • 83

    @Backslash: da, ba AN. mai du-te ma, in gura mamicutei tale de filozof, ca io eram sigur ca tonitza e un liceu si se scrie cu Ţ… ma faci tu pă mine?

  • 84

    Da ma. Nicolae Tonita, cu T si nu tz.

    Vai de capul tau, si de arta matii.

    Daca eu te fac pe tine? Stai tu linisit, ca nu ma pis eu in ceasca altcuiva.

    Tu n-ai inteles ba baiatule ba ca eu sunt jidan? Am aceasi sange ca Elie Wiesel, T.Tzara, M.Sebastian, Max Blecher, Marcel Ianco ,Clara Haskil , Ana Aslan dar si cu Ana Pauker ;)

    Si nu am precizat titani de jidani din Germania, Polonia sau Rusia. Asa ca jet de aici.

    alt Anti Nationalist
    2010-11-28 20:02:51 | Raporteaza
  • 85

    Anti naţionalistule,

    Bă, tu nu eşti fraier. Dar ura te orbeşte şi faci greşeli fundamentale. Mă rog, fiind mascate de un discurs elevat, greşelile s-ar putea să nu se observe uşor.

    Uite hai să-ţi spun despre pictură.

    Pictura, [ca obiect relevat şi nu ca artă] comunică cu observatorul prin intermediul unui număr restrâns de căi.

    Ea nu poate decât să creeze stări emoţionale în conştiinţa contemplatorului şi nu teme sociale, culturale sau politice.

    Chiar dacă Grigorescu însuşi ar fi spus despre lucrările sale că exprimă subconstientia neamului romanesc aşa cum i-ai zis tu, noi cei care privim s-ar putea să nu deducem asta.

    Pentru că noi nu deducem nimic atunci când privim. Imaginile, sau în general, sistemele cromatice statice, ne creează stări. Fiecăruia altă stare. Asta ar fi o altă definiţie a subiectivismului [E bine, pentru o detaliere a acestui concept să studiezi teoria Einfühlung. E mai veche dar foarte actuală ].

    Iar Toniţa nu a pictat încercând să umple golul filozofic descoperit în opera lui Grigorescu. El, ca şi toţi ceilalţi au pictat pentru că asta le-a plăcut şi asta au ştiut să facă.

    Nu te lua după criticii de artă. Lor nici nu le place şi nici nu ştiu să facă.

    Deci, tablourile lui Toniţa cu natura moartei nu înseamnă nimic mai mult decât ce sunt: culori, lumini, umbre. Stăm şi ne uităm la ele prostiţi. Şi asta le face minunate.

  • 86

    In arta, nu exista culorii, lumini, umbre, spatiu sau timp. In arta timpul se opreste iar subconstienta omului nu se echivaleaza cu timpul din jurul sau. Ci doar sinea intra in ritm cu timp si subconstienta isi captiveaza divinitatea operei si lasa timpul sa curga fara seamna acestuia. Omul nu-s da seama de inbatranire cand se uita la un autopotret. Fiindca sufletul pictorului care a daruit catre arta este mereu etern. Iar sufletul unui autopotret nu este niciodata antins de riduri.

    Iar daca un autopotret isi lasa mereu subconstienta pictorului sa oglindeasca sufletul catre exteriorul operei atunci, o sculptura unui fata venetiana sau antica, devine o fiinta in sine.

    Iar aici intrii tu, Cosa. Tu te uiti la arta din pacate, dintr-o perspectiva rationala(asa cum fac si ateii). Iar daca te uiti cu ochii, care transmite o suflet blindata, atunci – fi sigur ca opera nu mai transmita nimic inapoi – ca o transcendeta fara rutiere sufleteasca.

    Iar tu, in schimb devi arta lui Tonitza. De parca te-a pictat pe tine, si te-ai ratacit in scena lui artistica.

    Din pacate, romanul nu mai are simtul artei…

    alt Anti Nationalist
    2010-11-28 23:04:26 | Raporteaza
  • 87

    In arta, nu exista culorii, lumini, umbre, spatiu sau timp. In arta timpul se opreste iar subconstienta omului nu se echivaleaza cu timpul din jurul sau. Ci doar sinea intra in ritm cu timp si subconstienta isi captiveaza divinitatea operei si lasa timpul sa curga fara seamna acestuia. Omul nu-s da seama de inbatranire cand se uita la un autopotret. Fiindca sufletul pictorului care a daruit catre arta este mereu etern. Iar sufletul unui autopotret nu este niciodata antins de riduri.

    Iar daca un autopotret isi lasa mereu subconstienta pictorului sa oglindeasca sufletul catre exteriorul operei atunci, o sculptura unui fata venetiana sau antica, devine o fiinta in sine.

    Iar aici intrii tu, Cosa. Tu te uiti la arta din pacate, dintr-o perspectiva rationala(asa cum fac si ateii). Iar daca te uiti cu ochii, care transmite o suflet blindata, atunci – fi sigur ca opera nu mai transmita nimic inapoi – ca o transcendeta fara rutiere sufleteasca.

    Iar tu, in schimb devi arta lui Tonitza. De parca te-a pictat pe tine, si te-ai ratacit in scena lui artistica.

    Nu subestima arta, Cosa. Fiindca arta si realitatea poate ciocni, chiar in fata ta.

    alt Anti Nationalist
    2010-11-28 23:21:25 | Raporteaza
  • 88

    Ochii nu sunt decât instrumentul.

    Sufletul, aşa blindată cum este, e cel care comunică cu obiectul de artă.

    Şi da, opera transmite înapoi exact ceea ce sufletul poate percepe. Dacă sufletul meu e blindat, să zicem, atunci arta îmi va crea mie o stare corespunzătoare.

    Ţie, care ai un suflet deschis, îţi va crea altă stare.

    Este exact ce am spus şi eu.

    Dar, fii atent:

    Ce contează mai mult nu este cum comunicăm noi cu arta ci reprezentarea în artă a sufletului artistului.

    De fapt, imaginează-ţi acest sistem de trei: sufletul artistului, obiect de artă, sufletul contemplatorului.

    Sufletele sunt transcendente unul altuia, comunicarea făcându-se prin intermediul artei.

    Atunci, care este relevanţa permisivităţii sufletului ?! Ce contează că al meu e mai închis şi al tău mai deschis ?!

    Dacă sistemul ar fi de patru entităţi: sufletul artistului, obiectul de artă, sufletul meu şi, de aceeaşi parte, sufletul tău, da ar conta: fluxul de la sufletul artistului ar fi mai intens către sufletul tău mai deschis, privându-l pe al meu de o comunicare intensă.

    Dar nu e aşa. Sistemul e din trei. Contemplatorii nu interacţionează între ei raportat la opera de artă.

    Şi atunci, revin, care este relevanţa lărgimii deschiderii sufletelor către artă ?!

  • 89

    “Şi atunci, revin, care este relevanţa lărgimii deschiderii sufletelor către artă ?!”

    Ca, sufletul, arta, si obiectul devina una si aceasi entitate, o fiinta. Pictorul prin arta picteaza direct in sufletul tau.

    Insa oameni care traiesc in arta nu vad realiatea. Si captiveaza doar natura frumusetei si filtreaza uratenie si hidosenie prin mintea iar firimituri de uratenie se aduna in sufletul, ca pe o panze de paianje.

    ”For there would be a real pleasure in watching it. He would be able to follow his mind into its secret places. This portrait would be to him the most magical of mirrors. As it had revealed to him his own body, so it would reveal to him his own soul.” - Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray.

    alt Anti Nationalist
    2010-11-29 01:43:07 | Raporteaza
  • 90

    Pana la urma. Unde dreacu sunt toate romancele? Georgiana, tu ai scris asta. Este postul tau.

    De aia exista misgonism in tara asta. Fiindca romancele dau trei scule pe tot ce seamna arta, literatura etc. Singura femeia care mie imi place aici pe Pandora este. Ruxandra Cesereanu, o adevarata doamna. Restul sunt niste prapaditi.

    Hai jet la turci..

    alt Anti Nationalist
    2010-11-29 01:49:40 | Raporteaza
  • 91

    Anti Nationalist:

    bre, bazîndu-mă pe observaţiile amicului meu cosa nostra, ţi-am citit cu mai multă atenţie discursul. şi, da, nana are dreptate: eşti un băiat deştept!

    asta nu înseamnă că sînt mereu de acord cu ceea ce spui, îţi dai seama!

    acum, fii atent:

    o veche vorbă românească zice aşa: “unde-i minte, îi şi prostie!”

    gîndeşte-te la vorba asta ori de cîte ori ţi se pare că ai dreptate la modul absolut! îţi va prinde bine, crede-mă pe mine, că sînt om bătrîn.

    ps. şi te mai rog ceva: pentru a te face mai bine înţeles, scrie-ţi textele în engleză. dacă româna ţi-e atît de dragă încît nu poţi renunţa la ea, scrie-n română, dar nu uita să anexezi şi traducerea în engleză!

  • 92

    eu de aseară, de cănd am aflat că Grigorescu îmi reprezintă sufletul, mă tot uit la pictura asta:

    artistiromani.f../

    şi nu empatizez deloc cu ea. adică, de ce stă aşa, dezbrăcată, să o vadă toată lumea? ce mai, nu mă reprezintă defel! eu sînt decentă, pudică…

    n-am dreptate, cosa, marcel?

    alt româncuţă cu sufletul blindat
    2010-11-29 10:45:10 | Raporteaza
  • 93

    Ce bagaboantă eşti !

  • 94

    “Nu subestima arta, Cosa. Fiindca arta si realitatea poate ciocni, chiar in fata ta.”

    andreea:

    mai e ceva de spus?!

    ps. dintre clasicii români cu cotă, cel mai bine mă înţeleg cu luchian. grigorescu – în ciuda formaţiei lui “barbizoniste” şi a influenţelor impresioniste – e prea român (pentru gustul meu, desigur)!

  • 95

    Mai fratilor, cum naiba nu va dati seama ca e o facatura???

    Ce evreu, asta e un cabotin cu citate furate te miri de pe unde. Ia cititi pasajul de mai jos si in afara de un i sau doi scapati ici colo, restul constructiei este perfecta, fara cea mai mica greseala. Asa se exprima un strain?

    Asta e limbaj de critic de arta!

    “In arta, nu exista culorii, lumini, umbre, spatiu sau timp. In arta timpul se opreste iar subconstienta omului nu se echivaleaza cu timpul din jurul sau. Ci doar sinea intra in ritm cu timp si subconstienta isi captiveaza divinitatea operei si lasa timpul sa curga fara seamna acestuia. Omul nu-s da seama de inbatranire cand se uita la un autopotret. Fiindca sufletul pictorului care a daruit catre arta este mereu etern. Iar sufletul unui autopotret nu este niciodata antins de riduri.

    Iar daca un autopotret isi lasa mereu subconstienta pictorului sa oglindeasca sufletul catre exteriorul operei atunci, o sculptura unui fata venetiana sau antica, devine o fiinta in sine.”

  • 96

    Da, da.

    Are dreptate Radu Popescu. Asta am observat si eu de la un timp incoace, ca are din ce in ce mai multe momente cand frazele ii sunt coerente. De-asta m-am gandit ca poate sunt doi care scriu sub acelasi nickname.

  • 97

    Sunteţi paranoici !

    Revin peste vreo două ore.

  • 98

    în schimb, grozav empatizez cu asta :

    1.bp.blogspot.c../

    poate sînt franţuzoaică şi nu ştiu…

  • 99

    criticilor mei (radu&nora):

    eu n-am zis că anti naţionalistu’ e deştept şi coerent tot timpul!

    şi, îmi permit să adaug, nici cosa nostra n-a spus aşa ceva…

  • 100

    @Andreea: iar te piepteni pe unde nu trebuie!

  • 101

    addendum (no.99):

    p-acilea, pă pandora’s, există un singur personaj egal cu sine însuşi tot timpul: domnu’ gherman adrian. omu’ ăsta posedă o prostie compactă, rotundă, PERFECTĂ! să mor io!

  • 102

    @Marcel Zadda: aaa, nu te criticam. Doar ziceam. Nu-mi bat capul cu problema existentei/ inexistentei AntiNationalistului.

    Iar cu sufletul, ce sa zic, cred ca al meu e schizofrenic :roll: In ultima vreme, nu ma mai inteleg deloc cu el. Se crede argentinian.

    Ma cam ingrijoreaza, sincera sa fiu.

  • 103

    addendum (no.101):

    gherman adrian e prost şi-n somn!

  • 104

    Totul e copiat de aici:

    scribd.com/doc/../

  • 105

    nora:

    mamăăăă, ce tare eşti! chestia asta cu sufletul tău schizofrenic mă încîntă! fără glumă! să-ţi spun de ce:

    (re)citesc acum “viaţă şi destin” de vasili grossman. şi sufletul meu se crede evreu rus! tot evreu rus se credea, acum îmi dau seama, şi cînd am (re-, re-, …, …)citit “armata de cavalerie” a lui isaac babel.

    doamne, ce tare eşti, nora! mulţumesc!

  • 106

    nesuferiţilor, mai bine aţi veni la petrecerea lui cosa nostra, ca să vă puteţi cunoaşte sufletele şi mai bine.

    Radu Popescu, mă auzi?

    (ar putea veni şi Antinaţionalistul…)

    Nora, ţara arde şi baba se piaptănă. baba, adică eu, bineînţeles… pe mine m-a ajuns criza… voi văd că rezistaţi eroic.

    Marcel, pe tine te salvează Albionul de la participare…

    alt andreea pieptănîndu-se
    2010-11-29 12:21:01 | Raporteaza
  • 107

    andreea:

    perfidul albion…

    nici nu mai ştiu ce să zic/fac: să plec îaninte/după sărbători, să plec la primăvară? fiu-meu ăl mare vrea să vină o tură prin ţară, nevastă-mea e aşteptată (a.s.a.p) la southampton pentru un stagiu de trei luni… văd eu cum o dau.

  • 108

    As, de unde, Andreea! Eu ma agat de sufletul meu argentinian. Ca fara el! Vorbeste el mult, pute a tutun de te trazneste, dar e foarte rezistent, el compadre.

  • 109

    @andreea pieptănîndu-se:

    Te aud puiule,

    Dar sa stii ca eu sunt tare comod. Nu ma duc pe la petreceri nici aici, la Sibiu.

    Sunt tare salbatic. Placerile mele sunt asa, mai ezoterice!

    Dar mi-ar place sa va cunosc, asa pe rand. Cand aveti drum pe la Sibiu, nu ma ocoliti, o sa gasiti intotdeauna o banana calda si o cafea coapta, adica invers… :)

    Si asta cat mai repede, ca s-ar putea sa intru si eu in criza, adica intr-o criza mai mare decat cea in care sunt deja…

  • 110

    @Nora:

    20 de ani am fumat si cate 2 pachete pe zi, oana in 89 fumam Carpati fara si dupa, LM. Nu mi-am pus niciodata problema sa ma las.

    Acum 10 ani, intr-o buna zi la amiazi, nu mi-a mai venit sa pun tigara in gura. Pur si simplu. Parca mi s-a luat un voal de peste ochi.

    Concluzia, trebuie sa fie corpul pregatit si supraintoxicat ca minunea sa se intample.

  • 111

    Ah, nu, domnule Popescu. N-ati inteles, nu eu fumez, ci sufletul argentinian, el compadre. Tot el vorbeste urat, are si un cal, o palarie jerpelita si nicio placere ezoterica pe lume!

  • 112

    marcel,

    eu zic să vii. am senzaţia ca nostra cosa are nevoie mare de întăriri. poate să şi confirme.

    Nora, e, atunci, pentru sufletul tău:

    youtube.com/wat../

    Radu Popescu,

    păi, ţi-am scris eu bine poezia atunci…

    (invitaţia, mersi, o ţin minte :) )

  • 113

    @Radu Popescu: Vreau şi eu o metodă infailibilă de urât tutunul. Cine mă miluieşte?

  • 114

    :) cine se naşte rotund,nu moare pătrat! :)

  • 115

    @ana barton:

    E chestie de sincronizare.Degeaba mintea vrea si corpul nu. Timing-ul corpului trebuie sa se intersecteze la un moment dat cu cel al mintii si dupa aceea sa functioneze sincronizat.

    Intelesu-m-ai?

  • 116

    @Radu Popescu: Da, să trăiţi! Aş fi vrut acum…

  • 117

    Ma bucur ca postul a prins viata…Nu sunt o critic de arta. Un om de critic scoate cuvinte nepictate crezand ca arta in sine va picta cuvintele lor cu culorii transparente.

    alt Anti nationalist
    2010-11-29 14:58:08 | Raporteaza
  • 118

    Ana, am venit, facem ?

    Abia acum văd, tu fumezi ?! Nu mi te imaginam ! Arăţi aşa proaspătă.

    Chiar vorbeam te tine aseară la telefon cu o autoare care nu mai prea scrie şi care remarca acest fapt când i-am spus câţi ani ai.

    Naşpa, nu te mai iubesc !

  • 119

    ana:

    ce spune radu ţine de o (al)chimie sincretică foaaaaarte complicată… aproape “coehliană”, dacă mă-nţelegi!

    ca orice întrebare serioasă şi întrebarea: vreau să mă las de fumat?

    are doar două variante de răspuns: (a) da; (b) nu.

    enjoy!

  • 120

    Andreea, merci. Sper sa o asculte cu atentie ca acum e beat ca porcu’. Nu-l vad bine. Ma duc sa-i fac un mate.

  • 121

    Nora, ce-a băut, tequilla? :)

  • 122

    @andreea:

    Nu e de la tequilla. E de la viermele din ea.(din tequilla, off course)

  • 123

    o veche vorbă românească zice aşa: “unde-i minte, îi şi prostie!

    Sau mai degraba, unde-i minte, e ii si nebunia.

    alt Anti nationalist
    2010-11-29 15:56:30 | Raporteaza
  • 124

    Nu stiu, ca nu vrea sa recunoasca. Isi tot duce degetul la nas ca boul. Da’ cred ca vreo posirca!

  • 125

    @Nora:

    A, l-ai pus sa faca testul ala cu dusul degetului la nas…

  • 126

    Nora,

    da’ Julio Cortazar citeşte? că atunci îmi place de el, chiar aşa, afumat.

  • 127

    Citeste, citeste. Ar juca sotron toata ziua, din toate pozitiile. Si cand e beat, isi aminteste de Maga si dracu’ stie de ce ii recita poezii de Mario Benedetti.

  • 128

    Cosa//

    Cand cineva, fie pictor, fie scriitor, sau poet, creaza o capodopera. Asta seamna, ca prin talent, sange, lacrimi, si mai presus decat tot – suflet, a raspandit tot ce seamna fiinta naturei catre opera sa, atunci cand omul moara subconstienta sufletul ramana. Iar arta in sine, va fi mereu zdrobite de iubire si intelepciuna catre sufletulul unui alt om. Cand omul moara, arta mereu o sa ramana.

    Ca intra-devar capodopera trebuie sa fie inmortal, atunci – atunci, arta trebuie sa fie peste tot ce seamna limita umana. Iar doar sufletul poate sa intervine.

    Capish?

    alt Anti nationalist
    2010-11-29 16:23:00 | Raporteaza
  • 129

    Eu cred ca a apucat si AN la tequilla…

  • 130

    măi antinaţionalistule, vino, măi, la petrecere, că eşti nostim de tot!

  • 131

    @andreea:

    Nu pote, ca la el nu place petrecere de rumani…

  • 132

    Hm, ma indoiesc ca Filiberto a impartit posirca. E cam al dracu si bea de unul singur, pe poduri. Mereu jandarmii cred ca vrea sa se arunce. Cand colo, el doar casca gura!

  • 133

    andreea//

    Ce sa caut la o petrecere plina de semi-manelisti? Stiti cine sunt Charles Aznavour? Adamo? Ionel Fernic? Georges Boualanger? Catalina Chitu? Mia Braia? Nu, nu si nu? Pai e normal. Are dreptate Radu, sunteti romanii. Dar nu romanii de ieri, ci de azi. Cine a scris postul asta Habar n-avea de Iosif Ivanovici. Altul habar n-avea de Eugen Doga, iar altul habar nu are ca marele pianist Anton Rubinstein era nascut in Moldova.

    Nu zic ca nu sunteti culti, destepti, intelepti – ba chiar genii. Dar este clar, ca ati facut din societatea asta, prezentul, la identitate placuta.

    Pe mine ma vezi, nu la petreceri, ci la o masa – cu tigara aprinsa, flori, o carciuma ratacite intr-o inconjurare de lucruri intangibile in stil neo-brancvoanesc, iar balconul deasupra atarna o floricia de floare, cu o forma ca lumina soarelui aproape stinsa de luna.

    Ascultand, Balada Haiduceasca.

    Acolo fratii mei, este locul meu.

    alt Anti nationalist
    2010-11-29 17:34:15 | Raporteaza
  • 134

    Anti,

    Poţi să vii liniştit. Cadrul descris de tine e cel la care ne-am gândit şi noi. Exceptând ţâgarea !

  • 135

    @Anti nationalist:

    Mai frate, tot repeti asta cu Rubinstein. Transnistria nu a fost Romania, las-o balta.

    Zi mai bine de Sergiu Celibidache, nascut in Moldova, la Roman.

  • 136

    @Anti nationalist: chiar vrei sa faci praf site-ul asta? :)

  • 137

    deci faceti petrecerea pana la urma! bravo!

    ha ha! hai ca pe asta cu stilul “neo-brancvoanesc” am inteles-o. acum incerc sa ma lamuresc cum ar arata “o floricia de floare”.

  • 138

    Edle,

    Ne mai onorezi şi tu cu prezenţa din când în când ?!

    Floricica este partea aia frumoasă de la planta căreia noi, impropriu, îi zicem tot floare: floricica florii !

    Mie nu mi-ar fi venit !

  • 139

    incredibil cat de bine il intelegi. daca asta a vrut sa spuna, suna frumos. si aia cu “forma ca lumina soarelui aproape stinsa de luna” e faina.

    dar eu tot cred ca l-a imbatat un pic nora. :D

  • 140

    Anti e un romantic. Dar foarte tânăr fiind, încă nu ştie să se comporte ca atare şi să aibă succes.

  • 141

    @Cosa Nostra: romantismul nu prea are mare legatura cu doxa. in special cand omul discuta pe un site… si isi incoarda cunostintele.

  • 142

    @Cosa Nostra: :) ))) “succes poa’ sa aiba orice fraier. sa te lupti cu absolutul este o provocare” citat aproximativ din Cioran

  • 143

    Stii cu tu intre-devar ce reprezinta avatarul tau, Adrian? Ai gasit tu balanta interioara pe acest site? Sau ai venit doar sa impresionezi pe fetele?

    Sper ca tu Nora si cu YingYang sa aveti un adevarat Ménage à trois.

    alt Anti nationalist
    2010-11-29 19:39:07 | Raporteaza
  • 144

    @Anti nationalist: slab. mai incearca :) nu am pe cine impresiona. Ma simt prea invins de catre existenta…

  • 145

    “inclinat deopotriva spre frica si iubirea de Dumnezeu, creat si creator de arta.” aceasta afirmatie poate naste imbecili pe banda rulanta. Am incercat sa citesc cartea… dar Noica imi pare prea naiv. probabil il ducea mintea la mai multe… dar este posibil si sa fi “omis” cateceva de frica cenzorilor.

  • 146

    gherman adrian:

    siktir, potaie!

  • 147

    @marcel zadda: schimba placa fraiere!

  • 148

    Poetul roman este mereu beat mort…

    alt Anti nationalist
    2010-11-29 23:01:24 | Raporteaza
  • 149

    Probabil de aia ne incline sufletul la o pahar de palinca.

    alt Anti nationalist
    2010-11-29 23:02:33 | Raporteaza
  • 150

    @Anti nationalist: poetul e BAUT pt ca asa ii apar fanteziile. Asa ii sunt stimulate fanteziile. beat mort? exagerezi.

  • 151

    @Anti nationalist: ce folos ca avem poeti care scriu/au scris cu mintea lipede… si operele lor sunt plate?

  • 152

    @Anti nationalist:Sa faca rau??? Cu ce??? Ca n-a fost niciodata in stare sa-si fabrice arme,sau echipamente agricole.Tehnologiile de prelucrare a metalului,pietrei,sticlei erau prea sofisticate pentru cioplitorii in lemn.In plus necesitau scoala,care necesita alfabetizare,lucru care la nivel de populatie a inceput sa se faca simtita in Romania de abia la inceputul sec 20.

  • 153

    Ce naiba de poza e ala? De zici ca s-a infipt sufletul romanului cu o cu o jumatate de emblema, Alfa Romeo.

    alt Anti Nationalist
    2010-12-02 01:24:23 | Raporteaza
  • 154

    NATIONALISMUL PRINDE RADACiNi ,in toata EUROPA ! .Aici in Sweden au prins 20 de locuri in parlament si ei doresc ca sa stopeze venirea tarilor arabe deoarece stiim cu totii ca acesti oameni se inmultesc f. repede datorita religiei LOR , ori EUROPENi in general ,ca si noi romanii ,am devenit mai cu nr.fix , de 1/2 max 3 copii dar f. rar . Swedezi vad departe aceasta inmultire a musulmanilor cauzand totodata si pierderea locurilor de munca la viitoarele generatii ,DAR si pierderea credintei si radacinei CURATE , in trecut au fost la putere timp de peste 30 de ani SOCIALISTii care au primit toate natiile ,acum este al doilea mandat al MODERATILOR ,cu alte 3 partide aliate printe care siun partid , crestin democrat .EU din punctul meu nationalismul in sensul bun cum a fost la no ”CAPITANUL CODREANUL”,acest om era si un om apropiat de bunul DUMNEZEU ,DAR iubitor de neamul crestinesc de traditiile lui de istoria lui cu toate cele bune ,dar si pe placul bunului DUMNEZEU prin a intari poporul ”CREDINTA CRESTINA” si a apara cu orice mijloace oamenii care sant stapaniti de DIAVOLiiiiiii , deci a prevazut totul ce va veni peste acest popor crestin ,de ce ?; in cercul lui erau oamenii lui DUMNEZEU CRESTINTI ADEVARATi, LUMINATi LA MINTE INTELEPTi SI OCHii LIMPEZI.ORi noi vedem ca fostii comunisti;ateii ,paganii cheaburii si o parte din evrei s/au potrivit si se potrivesc intre ei tot timpul cat sant departe de bunul DUMNEZEU, DE ADEVAR SI CUVANTUL DOMNULUi?.INTUNECIMEA a mintii lor vine de la ”DIAVOL”,care lucreaza prin mintea fiecaruia si gandurilor / SFINTii Parinti asa o vad si este ADEVARAT TOTUL ! /.Ori CAPITANUL cu oamenii lui toti erau cu o incredere f. mare in bunul DUMNEZEU ,o spune prin defilarile lor cu ARHANGHELUL ,CRUCEA SI ALTE ICOANE CRESTINE ,niciodata nu vom vedea noi la acesti oameni de azi care ne conduc asa ceva,galeti si mici DA ! .Acestia nu vad decat MATERIALISMUL duhul lui ”SATANA”SI DISTRUGEREA CU VOIE S/AU FARA A NEAMULUI CRESTIN ,TRADITIEI ,ISTORIEI,CULTURA,POEZIA ,SCHIMBAREA A TUTURO SPRE PIERZANIA A IDENTITATii ROMANESTI!!! /inchipuiti/va peste cate/va secole /,ce va fi cu neamul nostru si credinta noastra ,DACA nu luam noi masuri CAT MAi REPEDE???.

    alt DIASPORA SWEDIA
    2010-12-03 15:08:36 | Raporteaza
  • 155

    DIASPORA SWEDIA// mm da, cred ca trebuie sa bagi capul sub cur unui urs de polar.

    Nu intelegi, ca nu strainii sunt de vina prin pierdera noastra identitati? Ci poporul in sine? La suedezii cum sta treaba? Du-te si intreaba pe vreun suedez, “Care cultura Suedeza?”. O sa zica, habar n-am.

    alt Anti Nationalist
    2010-12-04 00:50:33 | Raporteaza
  • 156

    Carte de Revelaţie divină scrisă de Iniţiat Român

    CARTEA ARE TITLUL „DIVINA CARTE” Să cunoaştem Revelaţiile Sfinte ale DIVINEI CĂRŢII ce confirmă PROFEŢIILE privind poporul sfânt, poporul roman. Pentru cunoaşterea de către toţi românii a Cărţii de Revelaţie Sfântă, „DIVINA CARTE” (826 pag.), vă rugăm să ne sprijiniţi în acest început, prin aceptarea acestui mesaj al Iniţiatului Român Gheorghe Olteanu (021 / 352.62.95), pe Site – ul ce-l administraţi. Până acum, distribuitorii de carte au refuzat prezentarea spre vânzare a Cărţii Sfinte. Cartea aparţine poporului român. Prin această Divină Carte, acest popor este recunoscut ca şi Poporul Sfânt, iar Bucureştiul este recunoscut ca şi Noul Ierusalim, de către Domnul DUMNEZEEU – Dumnezeeu, Sfântul Părinte DOMNUL SFÂNT UNIC ŞI UNIVERSAL din Steaua Polară, Lumea Divină de Sus.

    Articol prezentare în Revista Lumea Misterelor din luna iulie 2010

    „DIVINA CARTE” este continuarea următoarelor Cărţi (pe care le cuprinde într-o formă revizuită): 1. „DIALOG – REVELAŢIE CU CREATORUL ACTUALEI ORDINI UNIVERSALE ALFA SUPREMA FIINŢĂ A CELOR ZECE CONŞTIINŢE COSMICE” (127 PAG. 1993); 2. „DIALOG – REVELAŢIE CU CREATORUL ACTUALEI ORDINI ANIVERSALE ALFA SUPREMA FIINŢĂ A CELOR ZECE CONŞTIINŢE” (209 PAG. 1994); 3. „ALFA – IISUS ALFA”(202 PAG. 1994); 4. „DOMNUL DUMNEZEU ADEVĂRAT ŞI VIU ALFA – FIINŢA SUPREMĂ A FORŢEI DE ECHILIBRU FIINŢA SUPREMĂ A FORŢEI DE CREAŢIE TREIMEA UNICĂ ALBĂ // YYSUS HRISTOS // YYSUS ALFA // YYSUS YYSUS HRISTOS // YYSUS YYSUS ALFA // SUPERFIINŢA ZEIŢA KUNDALINI // FIINŢA SUPREMĂ ALFA // FIINŢA LUMINI” (469 PAG. 1999).

    Cărţile au fost publicate de Editura Comunităţii Mondiale Ilfida (începând cu anul 2010, aceasta Editură a devenit Editura Uniunea Unică). Cartea de Revelaţie sfântă are următorul Titlu complet:

    „DIVINA CARTE”

    ■ DOMNUL DUMNEZEEU – Dumnezeeu // DUMNEZEEUL DUMNEZEEILOR DOMNUL SFÂNT UNIC ŞI UNIVERSAL – SUPER PARTICULA DIVINĂ „A” în Uniune Sfântă şi Indestructibilă cu Sfânta Sa Autocreaţie Divină, Antiparticula „a”, CERCUL MAGIC DIVIN SUPREM „YANG şi Yin” şi Sfintele Lor Autocreaţii, Antiparticulele Divine: ►DOMNII SFINŢI „al • al”; ►DOMNII SFINŢI „fa • fa”; ►DOMNII SFINŢI „Y Alfa • Yy”, Cei ce, în Uniune, autocrează „SUFLETUL DIVIN SFÂNT” sau „DUHUL SFÂNT GENERATOR” al Vibraţiilor Vieţii Vii şi al Vibraţiilor Vieţii Vii Raţionale Universale

    ■ DOMNUL DUMNEZEEU – FOCUL SACRU DIVIN, Uniunea Divină Unică şi Universală a „SUFLETULUI DIVIN SFÂNT” sau a „DUHULUI SFÂNT”, cu „DOMNII SFINŢI UNICI şi UNIVERSALI: ►SFÂNTA TRINITATE A PARTICULEI DIVINE „A • L • F”, aflată în uniune veşnică şi indestructibilă cu ►SFÂNTA TRINITATE A ANTIPARTICULEI DIVINE „a • l • f” ■ Sfintele Autocreaţii, Fiii Divini ai „FOCULUI SACRU DIVIN”: • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „Al • Fa” Neutronul Vieţii Vii; • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „AL • FA” Protonul Vieţii Vii; • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „Alfa” Pozitronul Vieţii Vii; • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „ALFA” Neutriniul Vieţii Vii

    ■ DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI CU STARE VIBRAŢIONALĂ, AUTOCREAŢII DIVINE A CELOR DOUĂZECI DE DOMNI SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI FĂRĂ STARE VIBRAŢIONALĂ, CONŞTIINŢELE COSMICE DIVINE UNIVERSALE: • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „DUM • NE • ZEEU”; • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „Dum • Ne • Zeeu”; • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „DUM • NEZEEU”; • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „Dum • Nezeeu”; • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „ALFA • AL • FA”; • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „Alfa • Al • Fa”; • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „BHAGA • WATH”; • DOMNII SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI „Bhaga • Wath”

    ■ NUCLEELE DIVINE TREIMICE RAŢIUNE ZEEU SAU ZEIŢĂ, UNIUNEA UNICĂ ŞI UNIVERSALĂ, ÎNTR-UN SINGUR NUCLEU, A CELOR PATRUZECI DE „DOMNI SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI”, MATRICEA DIVINĂ RAŢIONALĂ A VIEŢII VII ŞI A VIEŢII VII RAŢIONALE UNIVERSALE CU CEA MAI MARE STABILITATE

    ■ SFINTELE ÎNTRUPĂRI ŞI AUTOCREAŢII DIVINE ALE „SUFLETULUI DIVIN SFÂNT” SAU „DUHULUI SFÂNT”, ÎN CONŞTIINŢE EXPERIENŢE DE VIAŢĂ VIE FIZICĂ SEMIOM PURIFICATE ŞI ÎNNOBILATE, CELE CE DEVIN FIII DIVINI AI „DOMNILOR SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI”, NUMIŢI SPIRITELE PURIFICATE ŞI NEPURIFICATE

    ■ FORMELE FIINŢE, ENTITĂŢI ŞI UNIUNI DIVINE RAŢIONALE UNIVERSALE ALE „DOMNILOR SFINŢI UNICI ŞI UNIVERSALI”: • OAMENII UNICI YYSUS HRISTOS; • OAMENII UNICI UNIVERSALI YYSUS ALFA; • şi ZEEII ŞI ZEIŢELE

    Divina Carte are un număr de 826 pag. şi cuprinde Revelaţiile Sfinte primite de Iniţiat prin „auzul divin”, în perioada noiembrie 1991 – aprilie 2010, grupate în 18 Cărţi.

    Declaraţie Iniţiat În partea finală a Cărţii de Revelaţie, Domnii Sfinţi Unici şi Universali, Cei ce sunt, în fapt, Domnii DUMNEZEEI – Dumnezeei // DUMNEZEEI ai DUMNEZEEILOR au acceptat să ne comunice o parte din misterele divine ale vieţii vii şi ale vieţii vii raţionale universale. Fiecare Tată Divin care ne-a vorbit, ne-a comunicat adevăruri fracţionate, uniunea tuturor adevărurilor este ceea ce noi trebuie să facem, şi prin aceasta vom afla scopul misiunii noastre divine de Semioameni, fiinţe fizice raţionale, precum şi despre evoluţia şi existenţa noastră după ce va trece această Experienţă de viaţă vie fizică de Semiom. Cei care trebuie să citească primii această Divină Carte, sunt bărbaţii în vârstă de peste 65 de ani şi femeile în vârstă de peste 60 de ani. A-l cunoaşte pe Domnul DUMNEZEEU – Dumnezeeu // DUMNEZEEUL DUMNEZEEILOR, implică o mare răspundere, o credinţă şi un curaj deosebit din partea fiecărui Semiom responsabil să împlinească uniunea divină raţională cu Creatorii şi Judecătorii noştri. De aceea, copiii şi tinerii să nu citească decât primele 7 Cărţi. Pe cei fără credinţă îi sfătuim să nu cumpere şi să citească această Divină Carte, căci se vor supune judecăţilor divine. A nu acorda respectul cuvenit fiecărui cuvânt al Cărţii, înseamnă să jigneşti grav pe fiecare Tată Divin ce ne-a comunicat Adevărurile Sfinte. Ziarişti şi diverşi critici! Nu aveţi îngăduinţa divină să comentaţi, fără să studiaţi şi să cunoaşteţi, această Divină Carte. Nu aveţi îngăduinţa să influenţaţi pe semenii voştri să nu citească şi să nu cunoască Revelaţiile Sfinte. Eu, Autorul ales de Domnii Sfinţi Unici şi Universali să scriu, prin „auzul divin” această Divină Carte, sunt un seamăn de-al vostru care a atins Starea Sfântă de Nirvana, sunt purificat şi înnobilat, şi acum, am misiunea să mă rog pentru binele Umanităţii Semiomului Ylfy de pe Planeta Terra. Nu am îngăduinţa să vorbesc despre Divina Carte, nu am dreptul să vă influenţez. Doresc să fiu ignorat, să fiu lăsat în pace. Doresc să mă odihnesc şi să mă rog pentru voi toţi, semenii mei, cei ce veţi citi şi cei ce nu veţi citi Divina Carte a Umanităţii Semiomului Cosmic din Supergalaxia Calea Lactee. * * * „DIVINA CARTE” cuprinde şi Rugăciunea Divină de Purificare. Această Rugăciune dacă este rostită (citită) de 5 ori zilnic, iar în cazul unei citiri, să se revină în mod repetat (de câte ori se doreşte) asupra paragraful prin care se imploră starea de sănătate cu speranţă, credinţă şi iubire sfântă faţă de Sufletul Divin Sfânt sau Duhul Sfânt, îi aduce celui ce se roagă starea de sănătate. * * *

    Editura Uniunea Unică Tel: 021 / 352.62.95

    alt OLTEANU GHEORGHE
    2010-12-24 13:56:37 | Raporteaza

Comentează

Pentru a aparea comentariul dvs direct pe site, trebuie sa va inregistrati, sau sa va logati daca aveti deja un cont.
Comentariile anonime vor intra in moderare


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala urmareste-i pagina de Twitter urmareste-i pagina de Facebook LinkedIn
Despre mine - cel mai bine ma caracterizeaza rezultatele testului Jung - http://similarminds.com/jung.html :)
» citeste biografia

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Ce fac prietenii tăi pe Pandoras

Ultimele comentarii

2012 2013 alegeri alex mazilu articol Artă bani barbati blog București campanie carte carti Chisinau cinema copii copil copilarie critica dragoste educatie familie Fashion femei femeie fericire film filme fotografie Franta frumusete imaginaţie inspirat instantanee interviu iubire Job lansare libertate literatura mare Mirela Retegan Moldova munca muzică oameni o fraza online o poza parinti parlament pasiune Paste Pdl plagiat politică post poveste poze psd publicitate razboi reclama revista români România sanatate scandal soare spectacol spot suflet timp top TV umor vara Very Happy Victor Ponta violenta

© 2010 - 2013 pandoras.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!